Menu Zamknij

7 nawyków zdrowego człowieka. Sprawdź czy je masz!

7 nawyków zdrowego człowieka

7 nawyków zdrowego człowieka

Mówi się, że zdrowie mamy tylko jedno i w teorii wiemy to wszyscy. A jednak, gdy przychodzi do konkretnych działań, ta wiedza jakoś nam umyka. Okazuje się, że zdrowie jest znacznie mniej ważne niż praca, znajomi, wygoda czy przyjemności. Dopiero, gdy z naszym organizmem zaczyna dziać się coś niedobrego, to przystępujemy do działania i przykładamy większą uwagę do tego, jak się odżywiamy i jaki tryb życia prowadzimy. Ale czy to nie powinno być odwrotnie?

Podczas pisania tego artykułu miałem przed sobą jeden wyraźny cel. Chcę Ci pokazać, że wprowadzenie do swojego życia zdrowych nawyków, wcale nie jest trudne ani ograniczające! Nie trzeba przechodzić na żadne diety i nie trzeba się umartwiać! Prowadzenie zdrowego trybu życia jest znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze, niż może się Tobie wydawać!

Co to za sposoby? Poznasz je, ale nie tak szybko…

 

Najpierw chciałbym streścić Ci rozmowę pomiędzy lekarzem i jego pacjentem. Być może odnajdziesz w niej siebie?

7 nawyków zdrowego człowieka

P: Czasami chciałbym żeby przydarzyło mi się coś naprawdę złego. Coś co wpłynęłoby na moje zdrowie na tyle mocno, że wystraszyłbym się, ale jednocześnie było odwracalne. Wtedy na pewno zacząłbym traktować swoje zdrowie poważnie i zacząłbym o siebie dbać.

L: Ja nie chcę, by się Tobie przydarzyło coś złego. Przecież po to jestem, by temu zapobiegać. Czy nie lepiej zacząć dbać o swoje zdrowe tu i teraz?

P: Chciałbym zacząć dbać o swoje zdrowie, ale nie będę miał odpowiedniej motywacji. Inne bardziej ,,pilne” rzeczy wyprą moje starania o to, by stać się zdrowszym człowiekiem, a tak będę zmuszony by zmienić swój tryb życia.

Czy to nie jest głupie zachowanie?

To dlaczego wszyscy się tak zachowujemy? Reagujemy dopiero wtedy, gdy coś zacznie się palić zamiast przeciwdziałać temu pożarowi wcześniej. To smutne, że ludzie są tak skonstruowani, że potrzebują jakieś bodźca, zapalnika, by zacząć działać i zmieniać swoje życie.

Jesteśmy naprawdę niesamowitymi istotami i mamy ogromne możliwości, wystarczy tylko to dostrzec i zacząć coś z tym robić. Dlatego zamiast przeciwdziałać problemom, zacznij im zapobiegać. Nie bądź jak ten pacjent z historii i nie czekaj aż się wydarzy coś złego, by zacząć o siebie dbać. Bądź pro-aktywny!

Oto 7 nawyków zdrowego człowieka:

 

Nawyk Nr 1 – Zacznij świadomie się odżywiać

 

Nie zamierzam namawiać Cię byś przeszedł na jakąś dietę i zaczął liczyć kalorie. Jestem naprawdę daleki od tego i uważam, że taki styl życia jest na dłuższą metę szkodliwy. Za to chciałbym Cię namówić na to, by świadome odżywianie stało się częścią Twojego życia.

Ale co to znaczy świadome się odżywiać? Świadome odżywianie, to nie tylko wybieranie odpowiednich produktów do koszyka, ale także sposób przyrządzania posiłków, dbanie o odpowiednie nawodnienie oraz sposób spożywania posiłków. Czy to znaczy, że nie mogę jeść żadnych fast foodów? Oczywiście, że nie! W świadomym odżywianiu chodzi bardziej o to byś nie jadł ich codziennie.

Na świadome odżywianie wpływa wiele czynników i poniżej zaprezentuję Ci proste do wdrożenia sposoby, które znacząco wpłyną na Twoje zdrowie:

  1. Zacznij regularnie pić wodę. Woda stanowi około 60-70% masy dorosłego człowieka i jest naprawdę życiodajnym płynem. Regularne picie wody przynosi wiele zdrowotnych korzyści i jeżeli chciałbyś je poznać to w tym artykule znajdziesz ich aż 30!
  2. Przyzwyczaj się do śniadania. O tym, że śniadanie, to najważniejszy posiłek dnia wiemy wszyscy, ale czy wszyscy je jemy? Ja zawsze miałem problemy z tym, by jeść śniadanie. Rano nie mam apetytu i zamiast ,,tracić” czas na przygotowywanie i jedzenie śniadania wolałem przeznaczyć go na dłuższe spanie. Taki był ze mnie leń! Dopiero od niedawna udało mi się znaleźć sposób na szybkie, zdrowe i zapychające śniadania. Co to za sposób? Znajdziesz go w punkcie niżej.
  3. Pij Smoothies. Smoothie to koktajl owocowo-warzywny, którego zrobienie trwa krócej niż 5 minut. Te koktajle są niesamowicie zdrowe i są idealne dla osób, którym trudno wkomponować dużą ilość owoców i warzyw do swojej diety. O tym dlaczego warto pić Smoothies i jak je przyrządzać możesz przeczytać tutaj.
  4. Kontroluj tempo jedzenia. Staraj się jeść wolno, dokładnie gryząc każdy kęs. Po co to? Ułatwisz tym samym pracę swojemu żołądkowi oraz zjesz mniej. Ten sposób jest przydatny zwłaszcza dla osób, które mają tendencję do przejadania się.

 

Nawyk Nr 2 – Wykorzystuj każdą okazję do ruchu

 

Często nie jesteśmy świadomi tego, że to w jaki sposób wygląda nasze życie, zależy nie tylko od tych dużych i ważnych decyzji, ale także od tych drobnych podejmowanych każdego dnia. To co może nam się wydawać nieznaczące w skali dnia czy miesiąca, może nabrać olbrzymiej wagi, jeżeli pomyślimy o tym w perspektywie lat. Po co o tym mówię?

A po to, żeby Ci uświadomić, że nawet tak drobna decyzja, jak wybór spaceru do pracy, zamiast jazdy samochodem, może znacząco wpłynąć na Twoje zdrowie. Dlatego jeżeli masz przed sobą dwie możliwości, to zawsze wybieraj tę, która wymaga od Ciebie więcej wysiłku.

To te drobne decyzje, które codziennie podejmujesz składają się na Twoje życie i decydują o tym jak będziesz wyglądał. Dlatego może zacznij wybierać schody zamiast windy. Albo jedź do pracy, czy na uczelnię rowerem lub idź na piechotę. Takich decyzji jest naprawdę mnóstwo. Zacznij być ich tylko świadomy.

Nawyk Nr 3 – Ćwicz regularnie, czyli znajdź swoją sportową pasję lub zapisz się na siłownię

 

Sport to zdrowie! To kolejna mądrość ludowa jaką znasz, ale prawdopodobnie nie praktykujesz. Obecnie większość z nas prowadzi siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej w długim okresie jest dla nas zabójczy. To stąd biorą się różne choroby cywilizacyjne i to dlatego nasza sylwetka jest inna od oczekiwanej.

Dlatego zacznij się ruszać! Poszukaj jakiejś aktywności fizycznej, która sprawiałaby Ci sporą przyjemność. Możliwości masz naprawdę multum, w różnych przedziałach cenowych. Wystarczy się rozejrzeć, podpytać znajomych lub przypomnieć sobie co w dzieciństwie sprawiało nam radość.

Dla mnie odkryciem roku jest siłownia. Siłownia?! Tak, ja też jestem tym zadziwiony! Siłownia zawsze kojarzyła mi się z nudą i rutynowymi powtórzeniami. Ale to wrażenie jest bardzo zwodnicze!

Naprawdę jest coś magicznego w doskonaleniu własnego ciała i zwiększaniu swoich możliwości fizycznych. W przekraczaniu własnych granic. Dlatego wszystkim, którzy nie mają swojej sportowej pasji, polecam zapisanie się na siłownię.

Nawyk Nr 4 – Zacznij się wysypiać

 

Sen pełni w naszym życiu kluczową rolę i dlatego nie zaniedbuj go. Dorosły człowiek potrzebuje przeciętnie około 7-8 godzin snu i tyle mniej więcej powinieneś spać.

Ale ja nie mam czasu na spanie! Jestem tak zapracowany, że mogę spać co najwyżej 6 godzin. Często nam się wydaje, że można zwiększyć naszą dzienną produktywność, poprzez ograniczenie snu. Niestety, to działa tylko na krótką metę.

Badacze z Pennsylvania and Washington State University przeprowadzili eksperyment, w którym udało im się udowodnić, że zmniejszenie ilości snu w długim okresie działa na naszą niekorzyść i o ironio zmniejsza naszą spostrzegawczość i produktywność.

Jeżeli chciałbyś poczytać więcej na temat badań nad snem i produktywnością, to polecam Ci ten artykuł. Jest napisany po angielsku, ale naprawdę warto się z nim zapoznać.

 

Nawyk Nr 5 – Podcasty i blogi o zdrowiu

 

Jeżeli jeszcze nie słuchasz żadnych podcastów, ani nie czytasz blogów o zdrowiu, to zacznij. Ja z mojej strony chcę Ci polecić podcast, który znacząco wpłynął na moje życie, jeżeli chodzi o aspekty zdrowotne. Ten podcast to ,,The Model Health Show” i jest on prowadzony przez Shawna Stevensona oraz Jade Harrell.

To naprawdę genialny podcast, ponieważ Shawn posiada niesamowitą wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania się, ćwiczeń, fitnesu oraz z różnych pokrewnych dziedzin (medytacja, suplementacja, zdrowie psychiczne, rozwój osobisty).

Ten podcast, to po prostu kopalnia wiedzy i większość moich zdrowych nawyków przejąłem właśnie od Shawna. Najbardziej w nim lubię to, że Shawn stara się pokazać że zdrowy tryb życia nie tylko jest w naszym zasięgu, ale jest też możliwy do utrzymania.

Dodatkowo między Shawnem i Jade jest spora chemia, która sprawia, że ten podcast jest po prostu genialny. Nie zliczę ile razy zdarzyło mi się iść przez ulicę z szerokim uśmiechem na ustach lub nawet wybuchać śmiechem. Ludzie nie raz, i nie dwa, dziwnie się na mnie patrzyli i pewnie w głębi ducha zastanawiali co brałem, że jestem taki wesoły.

The Model Health Show dostarczy Ci odpowiednią wiedzę, energię i motywację, by zmienić siebie i swoje życie. Dlatego zdecydowanie polecam Ci ten podcast!

7 nawyków zdrowego człowieka

Nawyk Nr 6 –  Spędzaj aktywnie czas ze znajomymi

 

Spotkania ze znajomymi nie muszą, a nawet nie powinny polegać, tylko na spotykaniu się na piwo, kawę czy na wspólnym wypadzie do restauracji. To przyjemne metody spędzania czasu, ale czy od czasu do czasu nie warto by zrobić coś innego?

Może wyjątkowo zamiast spotkać się z kumplami na piwo, lepiej byłoby wykorzystać dobrą pogodę i umówić się na grę w piłkę nożną? Albo może zamiast spotkać się na kawę i ciastko z przyjaciółką, nie lepiej byłoby się wybrać wspólnie na rowery?

Możliwości jest całe mnóstwo i znaczna większość jest darmowa. To jaką opcję wybierzesz, zależy tylko od Twojej chęci i kreatywności.

Nawyk Nr 7 – Gotuj samemu i z innymi

 

Gotowanie jest bardzo przyjemnym i łatwym zajęciem. Tak, łatwym. Naprawdę! Idąc na studia, jedyne co umiałem ugotować, to wodę w czajniku. Wcześniej z gotowaniem nie miałem nic wspólnego (w domu nigdy nie musiałem gotować) i dlatego kompletnie się na tym nie znałem. A teraz? Okazało się, że mam smykałkę i gotowanie stało jedną z moich pasji.

Uwielbiam gotować i tworzyć potrawy, które smakują nie tylko mi, ale także innym. Zwłaszcza jeśli wiem, że w restauracji za podobne danie musiałbym zapłacić 3 razy tyle :-).

Lubię także zapraszać innych na wspólne gotowanie. Takie spotkania, to zabawne doświadczenie, które integruje ludzi. Po za tym mogę nauczyć się od innych ich tajemniczych przepisów 🙂

 

To już wszystkie 7 nawyków zdrowego człowieka. Czy stosujesz, któryś z nich?

 

Mam nadzieję, że udało mi się pokazać Ci, że dbanie o własne zdrowie może być nie tylko proste, ale także przyjemne. Z całego serca życzę Ci, byś spróbował wprowadzić do swojego życia przynajmniej kilka z tych nawyków, a na długo pozostaniesz zdrowy i silny.

Chętnie poznam nawyki, które utrzymują Ciebie w dobrym zdrowiu. Podziel się nimi ze mną w komentarzu, a będę Ci bardzo wdzięczny.

Daj sobie pomóc – messengerowe wyzwanie ,,14 dni do zrealizowania własnego celu”

Jeśli chcesz sprawić by ten rok był wyjątkowy i by był, jak żaden poprzedni, to musisz dodać coś nowego do swojego planowania i spróbować czegoś, czego do tej pory nie robiłaś. Inaczej efekty będziesz miała takie same, jak co roku. Dlatego zapisz się na bezpłatne wyzwanie ,,14 dni do zrealizowania własnego celu”.

Wyzwanie jest przeniesieniem teorii realizowania celów do życiowej praktyki. Będziesz codziennie dostawał/a krótką wiadomość na facebooku z jakąś wskazówką odnośnie realizowania celów, działania, motywowania się i jednocześnie dostaniesz kopa w tyłek do działania.

marzeniawcele

Powiązane Wpisy

Dobra treść? Daj like'a :-)

Przeczytaj poprzedni wpis:
jak osiągnąć cel
Osiągnij swój cel numer 1 w mniej niż 100 dni. Sprawdź jak!

Jak osiągnąć cel numer 1 w ciągu 100 dni? Cześć, 100 dni to dużo czy mało? Dla mnie 100 dni...

Zamknij