Menu Zamknij

Siedzenie gorsze niż papierosy? Fakt czy mit?

siedzenie zabija
Cześć,

Wbrew pozorom to nie będzie śmieszkowy artykuł. Na poważnie (przez większość czasu) będę starał się pokazać Ci, że wielogodzinne siedzenie zabija równie skutecznie, co papierosy.

Tak, wiem. Ciężko to sobie wyobrazić, ale to prawda. Zaraz wyjaśnię Ci dlaczego 🙂

Typowy dzień dla większości z nas wygląda tak samo. Budzimy się rano, szybko ogarniamy, jedziemy do pracy lub na zajęcia, spędzamy tam 8+ godzin, po czym wracamy, buszujemy po sieci lub oglądamy telewizję i idziemy spać. A następnego dnia powtórka i tak do weekendu.

Pomijając rutynę, taki styl życia oparty jest na wielogodzinnym siedzeniu. Siedzimy w pracy, siedzimy w samochodzie lub autobusie oraz siedzimy w domu przed komputerem lub telewizją.

Ludzkie ciało nie jest przyzwyczajone do siedzenia przez tak długie okresy czasu!

Jeszcze sto lat temu, gdy większość ludzi pracowała w rolnictwie lub w fabrykach, otyłość praktycznie nie występowała. Jednak obecnie, wraz z takimi wynalazkami jak telewizja, komputery, samochody czy ,,praca biurowa”, siedzimy więcej niż kiedykolwiek w historii ludzkości.

Badania pokazują, że siedzimy średnio aż 9,3 godziny dziennie, czyli więcej niż śpimy (7,7 godziny)! To bardzo dużo!

Co pokazują badania?

 

  1. W badaniach możemy przeczytać, że siedząc przez okres dłuższy niż 6 godzin dziennie, zwiększamy ryzyko śmierci w ciągu najbliższych 15 lat aż o 40%, w porównaniu do kogoś kto siedzi mniej niż 3 godziny dziennie!
  2. Siedzenie przyczynia się do otyłości. Otyli ludzie siedzą zazwyczaj 2,5 godziny dłużej niż szczupli. A poza tym jak wiesz, otyłość również wpływa na to, ile będziesz żył oraz na jakość Twojego życia.
  3. Siedzenie jest bezpośrednio skorelowane z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Osoby, które pracują w biurze, chorują dwa razy częściej na choroby układu sercowo-naczyniowego, niż Ci, którzy mają fizyczną pracę.
  4. Siedzenie ma nie tylko długoterminowe skutki. Jeżeli siedziałeś przez dłuższy okres czasu to w ciągu 24 godzin, aktywność mięśniowa w Twoich nogach się wyłącza, spalanie kalorii spada do 1 kalorii na minutę, a wydzielanie enzymów, które pomagają spalić tłuszcz spada o 90%. [1] 

Wiesz już, dlaczego i jak siedzenie zabija. Teraz powiem Ci jak z tą bestią walczyć:

#1 Naucz się chodzić

 

Oczywiście nie sugeruję, że nie umiesz chodzić, tylko żebyś chodził częściej. Jak to zrobić, tylko delikatnie zmieniając nasze przyzwyczajenia?

  • Nie siadaj w autobusie. W ten sposób nie tylko będziesz bohaterem komunikacji miejskiej, ale żadna umierająca z wycieczenia babcia, nie będzie dyszała Ci w kark, żebyś ustąpił jej miejsca.
  • Wracaj spacerem. Ja z mojej uczelni wracam na piechotę. Mam jakieś 3 km do przejścia i czasami nawet wygrywam z autobusami. Nie to żebym był tak szybki. Autobusy jadą naokoło. Taki spacerek pozytywnie wpływa na to jak się czuję przez resztę dnia i pozwala mi pomyśleć.
  • Po skończonym zadaniu, przejdź się. To pewnie wygląda śmiesznie dla moich współlokatorów, ale ja zawsze po skończeniu jakiegoś zadania chodzę sobie od jednego kąta mieszkania do drugiego.

#2 Rozmowy na stojąco

 

To może się wydawać dziwne, ale ja po prostu nie lubię siedzieć. Nie wiem czy Ty też tak masz, ale ja jak za długo siedzę, to boli mnie mniej szlachetna część pleców 😛

Dlatego zamiast przyjść posiedzieć do kogoś na herbatkę, to ja przychodzę do niego postać na herbatkę 🙂

Nawet pomimo faktu, że mój zdziwiony gospodarz prosi żebym usiadł gdzie zechcę, to ja grzecznie odpowiadam, że wolę postać, bo za długo siedziałem 🙂

Tak samo mam, gdy rozmawiam przez telefon. Zamiast siedzieć i rozmawiać wstaję i krążę po biurze lub po pokoju.

 

#3 Zaaktywizuj piwne spotkania

 

Może zamiast spotkać się ze znajomymi na piwo lub w restauracji, warto się gdzieś ruszyć na zewnątrz? Zrobić sobie piknik, zjazd rolkowy czy rowerowy?

Takie aktywne wypady znacznie mocniej się wspomina, zwłaszcza jeżeli pojawia się jakaś rywalizacja. No i oczywiście piwo smakuje znacznie lepiej, jak się człowiek trochę zmęczy.

Tylko jak namówić do tego znajomych? Ciężkie pytanie, ale powiem Ci jedno. Namówisz raz, a później już sami będą proponowali takie wyjścia. Spróbuj!

#4 Załatw sobie stojące biurko

 

Nawet nie masz pojęcia jak bardzo chciałbym mieć takie biurko. Chyba muszę dodać je do przyszłorocznej listy celów. To takie moje mini marzenie.

siedzenie zabija

Co dalej?

Jeżeli chciałbyś rozszerzyć jeszcze swoją wiedzę na ten temat, to zdecydowanie polecam Ci poniższe linki:

www.theshawnstevensonmodel.com/sitting-can-destroy-health/

www.visual.ly/sitting-killing-you

Jeśli podoba Ci się ten tekst lub inne moje artykuły, to proszę Cię o to byś nie chował go dla siebie. Pomóż mi dotrzeć do większej grupy osób, którym ten artykuł mógłby pomóc. Może części Twoim znajomym ten artykuł, by się przydał?

Dodatkowo pomóż mi walczyć z Facebookiem, który notorycznie ucina moje zasięgi. Kliknij „lubię to”, lub udostępnij artykuł na Facebooku. To jest dla mnie sygnałem, że to co robię ma sens i Ci w czymś Ci pomoga.

Z góry dzięki,

Dawid

Daj sobie pomóc – messengerowe wyzwanie ,,14 dni do zrealizowania własnego celu”

Jeśli chcesz sprawić by ten rok był wyjątkowy i by był, jak żaden poprzedni, to musisz dodać coś nowego do swojego planowania i spróbować czegoś, czego do tej pory nie robiłaś. Inaczej efekty będziesz miała takie same, jak co roku. Dlatego zapisz się na bezpłatne wyzwanie ,,14 dni do zrealizowania własnego celu”.

Wyzwanie jest przeniesieniem teorii realizowania celów do życiowej praktyki. Będziesz codziennie dostawał/a krótką wiadomość na facebooku z jakąś wskazówką odnośnie realizowania celów, działania, motywowania się i jednocześnie dostaniesz kopa w tyłek do działania.

marzeniawcele

Powiązane Wpisy

Dobra treść? Daj like'a :-)

Przeczytaj poprzedni wpis:
dochód pasywny
Jak zarabiać nie pracując? – Dochody pasywne

Cześć, Dawno temu opublikowałem artykuł, w którym opisałem Ci jedno z moich największych marzeń (klik) - wolność finansową. Pisałem, że wolność finansowa i bycie...

Zamknij